Pozycjonowanie w 2024 roku – co ma znaczenie?
Coraz bardziej zaawansowane algorytmy wyszukiwarek, rosnące oczekiwania użytkowników, rozwój sztucznej inteligencji – pozycjonowanie w 2024 roku to w obliczu wymienionych zmian większe wyzwanie niż kilka lat temu. Jakie kwestie nabierają na znaczeniu w SEO? Przyglądamy się im w poniższym artykule.
Treści eksperckie
Generowanie treści za pośrednictwem AI, a następnie ich publikacja w dużej ilości na stronie na pewno nie jest przepisem na sukces w pozycjonowaniu. Trudno liczyć na to, że tego typu teksty pomogą wspiąć się witrynie na szczyt wyników wyszukiwania. Google tak jak zawsze, choć w erze sztucznej inteligencji jeszcze bardziej, koncentruje się na dostarczaniu użytkownikom jak najlepszych tekstów – takich, które rzetelnie odpowiedzą na ich pytania, zatrzymają uwagę i wskażą rozwiązanie problemu. Tymczasem trudno oczekiwać, że generatywne teksty powstające bez udziału człowieka, jakiegokolwiek krytycznego spojrzenia, zaspokoją potrzeby wymagających internetowych czytelników.
Pozycjonowanie w 2024 roku nie może polegać na publikowaniu ogromnej ilości treści wygenerowanych z AI. Google stawia na teksty eksperckie, odznaczające się autentycznością, wiarygodne i ciekawie prezentujące informacje. Taki content przynosi korzyść nie tylko odbiorcom. Jest też zyskowniejszy z punktu widzenia właścicieli Google z tego względu, że użytkownicy chętniej będą korzystali z wyszukiwarki, jeśli będzie ona im dostarczała dopasowanych do ich potrzeb rezultatów. Tworząc treści, warto więc brać pod uwagę zasady EEAT oznaczające: doświadczenie (Experience), eksperckość (Expertise), autorytet (Authority) oraz zaufanie (Trust).
SXO
Coraz większego znaczenia nabiera Search Experience Optimization (SXO), czyli optymalizacja doświadczeń związanych z wyszukiwaniem. Rosnąca liczba stron konkurujących o uwagę użytkownika i nadprodukcja treści z użyciem AI sprawiają, że zaczyna się liczyć to, czego osoba po przejściu do witryny „doświadczy”, jakie będą jej wrażenia. W ramach SXO zadbaj o takie kwestie jak:
- Szybkość ładowania strony – użytkownicy są bardzo niecierpliwi, w końcu w każdym momencie mogą więc przejść na stronę konkurencji. Rzeczywistość internetowa nie ma takich barier jak realna, potencjalny klient nie musi pokonywać kilometrów, by dotrzeć do jakiegoś miejsca, wystarczy kilka kliknięć. Długo ładujący się serwis zwiększa liczbę odrzuceń będącą ważnym wskaźnikiem w SEO.
- Interfejs użytkownika i nawigacja – na SXO i pozycjonowanie pozytywnie wpływa przejrzysty i przyjazny interfejs, a także łatwość nawigacji. Użytkownik powinien bez problemu znaleźć w serwisie poszukiwane informacje, produkty czy usługi.
- Zawartość strony – treści zarówno w postaci tekstu, jak i multimediów powinny być jak najbardziej wartościowe dla odwiedzających. Jeśli takie będą, użytkownik nie tylko chętniej pozostanie na stronie, lecz także z przyjemnością na nią wróci.
Pozycjonowanie w Lublinie czy innym mieście uwzględniające znaczenie SXO to jedna ze specjalności między innymi agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie. Sprawdź ofertę, jeżeli szukasz marketingowego wsparcia.
Google Search Generative Experience (SGE)
Nowa funkcja Google, czyli Search Generative Experience (SGE), znacząco wpływa na korzystanie z wyszukiwarek internetowych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji SGE proponuje użytkownikom odpowiedzi, które nie tylko przynoszą wartość odbiorcy, lecz także odpowiadają kontekstowi zapytania. Personalizację umożliwiają wcześniejsze interakcje danej osoby z wyszukiwarką. Ponadto SGE prezentuje informacje w rozmaitych formatach, takich jak tekst, obraz i film.
Google Search Generative Experience stawia przez pozycjonowaniem nowe wyzwania. Treści muszą zostać nie tylko zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych. Ważne jest również to, by były wartościowe, wszechstronnie i wyczerpująco omawiały zagadnienie oraz cechowały się wiarygodnością, tak ważną w kontekście nadmiaru treści produkowanych przez AI. Dodatkowo warto dostosować teksty do wyszukiwań głosowych, używając w nich długich fraz kluczowych i naturalnych pytań.
Jakościowe linkowanie
Ważną rolę w pozycjonowaniu w 2024 roku nadal odgrywa linkowanie. Aktualnie jednak jeszcze bardziej trzeba skupić na linkach z renomowanych witryn związanych z branżą, a nie sztucznych i spamerskich, które negatywnie wpłyną na miejsce serwisu w wynikach wyszukiwania. Jakość linków jest znacznie ważniejsza niż ich liczba – Google potrafi rozpoznać i nagrodzić linki pochodzące z wiarygodnych źródeł.
Bez względu na to, jakie zmiany następują i jakie w związku z nimi wyzwania czekają na specjalistów SEO, ważne pozostaje rozpoznanie potrzeb użytkowników. Dlatego zawsze warto stawiać na dobre treści i przyjazne strony internetowe.